miercuri, 9 octombrie 2019

Noul Civic Type R – scrierea unei noi file de istorie

Sursă foto
Honda Civic Type R – o mașină care mi-a plăcut încă de la prima vedere! Aflându-mă în fața unei asemenea oportunități, nu am cum să nu vă împărtășesc puțin despre cei trei factori cheie ai acestei relatări, care a însemnat pentru mine o frumoasă experiență de viață: Honda Civic Type R, faimosul circuit de la Nürburgring și, desigur, ultimul factor implicat în această aventură – ‘’yours trully’’ (subsemnata aici de față). 

Despre Honda nu ai cum să nu fi auzit. Poate că știi despre mașinile lor pe care le vezi în trafic zilnic sau poate că știi chiar despre motocicletele care i-au consacrat. Dacă ești pasionat, știi cu siguranță de modelele lor si de "tratamentul" Type R aplicat acestora de-a lungul anilor. Aceste versiuni de Civic "Type R" au contribuit la scrierea unor importante file de istorie în domeniul automobilelor și a sporturilor cu motor, legăturile acestora cu lumea motorsportului fiind documentate și datând de multă vreme.

Două legende: Ayrton Senna si Honda NSX – R


Type R, pe înțelesul tuturor, este divizia sport de la Honda. Ei preiau o mașină de serie și o supun unui tratament complex al cărui unic obiectiv este obținerea maximului de performanță, ce poate rezulta în urma unor modificări radicale aduse modelului de bază, dar gândite cu grijă astfel încât performanța obținută să fie accesibilă tuturor, confortul, elementul de fun și ușurința de a se conduce fiind mereu primordiale.

În ce constau aceste schimbări? Versiunile Type R ale modelelor producătorului japonez s-au evidențiat de-a lungul timpului prin câțiva factori cheie. Alegând o versiune Type R, te vei bucura de fiecare dată de un șasiu capabil, un look aparte și de un motor special, conceput exclusiv pentru aceste modele. În trecut, Honda a făcut istorie atât pe circuit, cât și în afara lui, cu propulsoarele aspirate natural. Sunetul acestora, în timp ce ating până la 9000 de turații pe minut, este inconfundabil! 

Despre noul Honda Civic Type R – primul motor supra-alimentat (turbo) de pe o versiune Civic Type R 

Cunoscând in detaliu modelele anterioare Type R și "rețeta succesului" aplicată de Honda de atâtea ori, fără să dea greș, noul Civic Type R părea să fie deja predestinat succesului, doar că de data asta a fost "diferit". Am învățat totuși că "diferit" în limbajul Honda este sinonim cu evoluție. Honda a anunțat astfel primul motor Turbo, ce avea să echipeze un model Type R, ținând astfel pasul cu ultimele tehnologii ce au ca scop obținerea unui randament superior, în termeni legați de puterea dezvoltată de propulsor și eficiența sa maximă în același timp. Să spun că eram foarte nerăbdătoare să conduc noul Civic Type R, ar fi un ‘’understatement’’. 

Sursă foto

Zborul către Germania

Fiindu-mi oferită această ocazie unică de a pilota noul Civic Type R pe renumitul circuit de la Nürburgring, cu scopul de a stabili un nou record la categoria Hot Hatch, am pornit de îndată către destinație, cu primul avion. Am vrut să petrec cât mai mult timp la volan, pentru a mă familiariza cu mașina și pentru a mă acomoda cu circuitul. Circuitul de la Nürburgring nu mai are nevoie de nicio prezentare. E locul unde se testează cele mai performante mașini și sincer nu cred că mai există un altul la fel de complex. Are peste 20 de km lungime, secțiuni virajate foarte tehnice și porțiuni de viteză foarte mare. E nevoie de o suspensie calibrată la perfecție pentru a face față cerințelor solictitante ale circuitului, lucru accentuat și de suprafețele mai puțin decât perfecte ale circuitului pe alocuri. De asemenea, propulsorul trebuie să fie la înălțime pentru a reuși să facă tranziția dintre secțiunile tehnice și cele de viteză, livrând puterea rapid și fără a pierde timp prețios.

Asul din mânecă

Odată ajunsă la fața locului mi-a fost prezentat copilotul ce avea să mă însoțească în aventura ce urma să vie. Nimeni alta decât Sabine Schimdt. Las acest video să vorbească – filmat chiar pe circuitul cu pricina (Sabine fiind deținătoarea mai multor recorduri pe acest circuit, la categorii diferite). Fără presiune, asa-i? 


Primul contact cu mașina

Lucrul pe care l-am observat inițial este cât de "supportive" par să fie scaunele. Lucru confirmat ulterior în viraje, acestea oferind un suport lateral excelent și atât de crucial atunci când forțezi limitele aderenței.

Am plecat într-o tură de recunoaștere a circuitului împreună cu Sabine, scopul acestei ture fiind să mă familiarizez cu mașina și, de ce nu, să încerc să fur câteva secrete de la copilotul meu, atât de experimentat. Am parcurs mai multe tururi de recunoaștere a circuitului și gradual am început să pun la treabă noul propulsor de sub capota noului Civic Type R. Un motor pe benzină de 2 litri și 4 cilindri în linie, supraalimentat de o turbină, de care inginerul de la Honda, cu care am avut plăcerea să conversez înainte de a mă urca la volan, era tare mândru. El susținea că, deși motoarele turbo tind să sufere de un răspuns la accelerație mai "leneș" decât cele aspirate, noul Honda Civic Type R își propune să schimbe radical acest aspect. După felul în care această mașină reușește să facă tranziția dintre secțiunile tehnice ale circuitului și cele de viteză, livrând puterea și cei 400 NM (Newton metru) și 306 cai putere aproape instant, nu mă feresc să recunosc că Honda mi-a schimbat percepția referitoare la felul în care un motor turbo poate să livreze puterea atunci când îi este cerută. De luat în seamă este și sunetul profund ce răsună pe cele 3 evacuări montate central. O configurație neobișnuită, dar eficientă atât din punct de vedere al performanței, cât și prin sunetul rezultat, fiind unul aparte, inconfundabil. 

Sursă foto

După ceva vreme petrecută la volan și cu un bagaj de cunoștințe acumulat de-a lungul anilor și îmbogățit de către Sabine, am început să forțez pentru a descoperi limitele aderenței noului Civic Type R. Este bine cunoscut faptul că Honda Civic este la bază o mașină cu tracțiune față, lucru care o face să fie foarte stabilă, dar care în același timp o predispune să aibă un comportament subvirator. Trebuie totuși să ne amintim că nu conducem un simplu Honda Civic, ci un Type R! Cei de la Honda au avut grijă să monteze pe puntea față un diferențial inteligent, responsabil de livrarea puterii motorului la roți într-un mod eficient și care să ajute la sporirea tracțiunii pe ieșirea din viraje. Funcționează! 

Alt lucru remarcat este suspensia sport. Aceasta reușește să mențină mașina pe viraje fără a avea ruliu la efectuarea unor tranziții rapide stânga-dreapta și la viteze crescute face ca mașina să se simtă extrem de stabilă, lucru important pentru că mie îmi confera încredere.

Sursă foto

Dacă tot am ajuns la subiectul încredere, țin să vă spun că aceasta se află la cote maxime după timpul petrecut cu mașina pe circuit, în teste. Ziua următoare avea să fie decisivă.

Camera, lights, action! Sau mai bine spus 3...2...1…

Am avut parte de un start reușit, cu o aderență bună la plecarea de pe loc, atingând 100 km/h în puțin peste 5 secunde. Pe tot parcursul turului cronometrat m-am simțit ‘’la înălțime’’, deși elementele aerodinamice ale mașinii, precum eleronul din spatele acesteia au făcut-o să fie extrem de stabilă și ‘’lipita de sol’’. Motorul a fost un adevărat erou pe toată durata turului de 7:43.8 – cel mai rapid timp pentru o mașină cu tracțiune față pe circuitul de la Nürburgring.


Este greu de descris în cuvinte această experiență unică, dar dacă doriți să experimentați măcar o mică parte din senzațiile și adrenalina pe care această mașină este capabilă să le ofere, pot să vă îndrum în a face primul pas: căutați Honda Civic de vânzare online sau în cel mai apropiat showroom din orașul vostru. Personal, această mașină mi-a rămas în suflet, deoarece te ajută să experimentezi adrenalina la cote maxime!

Articol scris pentru SuperBlog 2019!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu